Tvåspråkighet

2012-06-26 - 11:29:47


Min barn lär sig två språk, något som jag är mycket tacksam för! Jag ser bara fördelar. Vi försöker att hålla det andra språket vid liv och lära de på alla möjliga sätt. En sak som hjälper en hel del med att bygga upp ordförrådet är att det finns så många apps till iPad där barnen klickar runt och lär sig massor. Det finns ju även en hel del att låna på biblioteket. Böcker tycker jag är mycket bra men det finns ju även klipp eller kortfilmer man kan hitta på internet.
Svenskan är dock det språk som de kan bäst och pratar mest, men det är ju inte så konstigt med tanke på att de spenderar den största tiden tillsammans med mig och att svenskan finns överallt i samhället. Men på senare tiden har de börjat prata mer och mer utav det andra språket och Semlan pratar det till och med ibland med Nena och det är så gulligt! Vi köpte även ett pussel med alfabetet och det har gjort att Semlan har lärt sig det snabbt.
 
Någon mer som har flerspråkiga barn eller kanske själv är flerspråkig?
 

Kommentarer

fint ljus i bilden :)

2012-06-26 12:27:36

Vad bra att du fått tag i ett arabiska pussel, då kan ju dottern absorbera in hur bokstäverna ser ut tidigt i livet....
sv: Jag vet inte egentligen men kanske att du skriver något med vår webadress och sedan trycker ngn knapp där det står dela/share jag har märkt att om man skriver www.rosaprickar.se så kommer en hel bild om du vill ...hur som helst är det lika viktigt att du skriver ett inlägg i din blogg om oss !

2012-06-26 19:33:39

Åh detta är precis ett ämne jag gillar. Min sambos kompis tror inte att det är bra för barn att lära sig fler än ett språk. Just för att de inte "enligt han" lär sig något av språken helt och hållet.
Jag förstår inte riktigt vad han menar.
Men jag tror inte på detta.
Hur har ni upplevt det?
Kan era barn lika bra svenska som andra barn fast att de lär sig ett andra språk?

2012-06-26 19:44:05

fin bild!

2012-06-26 21:09:58










Kom ihåg mig.



Trackback