Barn som kastar saker

2012-06-16 - 07:58:13


Min dotter har kommit in i en period där hon kastar saker mot andra. Jag skriver period, för att det mesta kommer i perioder som sedan går över, men sätter man inte stop för det och visar att det inte är ok så kan det troligen fortsätta. Jag har till exempel fått gå hem med henne när vi varit borta på grund av att hon kastat saker. Det svåraste tycker jag är att lista ut varför hon gör det, hon gör det framför oss, när vi inte är där, när hon leker, när hon inte leker. Jag vill gissa på att hon vill få kontakt och vi försöker visa henne hur man gör och då funkar det utmärkt... tills nästa gång. Hon är liksom inte arg när hon gör det utan verkar glad. Det som också är otroligt frustrerande är att hon verkar inte förstå att det gör ont och det känns inte som att man når fram riktigt när man pratar med henne direkt efter händelsen. Däremot så pratar vi mycket om det dagarna efter och då verkar hon förstå bättre. Jag försöker förklara det på hennes nivå och använda ord som att det andra barnet kan gå sönder etc. och det verkar funka bättre. Hon är för övrigt väldigt lugn och mysig och älskar att kramas och allt sånt.

Är det någon som har barn som gjort liknande? Hur hanterade ni det, vad blev resultatet, hur länge varade den här bråkiga perioden? Jag behöver alla tips och råd jag kan få!


Kommentarer

Vi har också haft kasta period, just den är över för tillfället men då kommer andra perioder haha ;)

Viggo var väldigt frustrerad ända tills talet släppte, då kunde han göra en hel del dumt bara för att han inte visste hur han skulle uttrycka sig och han kunde inte få oss att förstå vad det var han ville eller vad som var fel. Nu när talet släppt blev det mycket bättre!

man får helt enkelt bara fortsätta att säga att man inte får göra så men det är klart att man blir frustrerad, speciellt när det är mot andra!

2012-06-16 12:51:50

det blev jättefint, ska försöka hinna lägga ut hur det blev :)

2012-06-16 15:20:42

Ohh, men det låter som du gör och tänker rätt så det där är nog övergående som du säger



Tack rara

kramar

2012-06-16 17:40:41

Hoppas det går över!

2012-06-16 20:32:30

SV: Haha, tack!

2012-06-16 22:34:59

Tror bara hon vill upptäcka vad som händer när hon kastar saker på andra. Barn förstår inte riktigt att det tex gör ont, eller att den andre kan bli ledsen. det är som min Vega är inne i att ta saker från andra barn. Och hon gör det bara för att testa, inte för att vara elak.

2012-06-16 22:41:15

Dock är det lite oreda i hans rum, men snart får vi nog det fin fint till slut.



Ang inlägget. Vi säger och pratar på direkten våran 3½ år gamla son kastar saker osv, att det inte är okej och att det kan vara farligt om de saker träffar någon. Att det är ju ingen som kastar saker på honom osv.

2012-06-16 22:52:03

hm, jag tror inte jag har efarenhet av just detta, alla barn kommer ju in i olika "perioder" som du säger. Och så sant att man måste visa en tydlig gräns vad som är rätt och fel, annars fortsätter hon och tror att det är okej, vilket det inte är. Hoppas ni kommer på något bra sätt att avvänja henne vid det :)



Och TACK för tipset på resmål, det var nog det bästa tror jag :) Dit ska vi absolut åka i sommar, perfekt dagsutflykt med mycket av det goda och inte så långt att åka för vår del heller :)



KRAM

2012-06-17 06:07:16

Det verkar som du sköter detta på bästa sätt, även om det är supertrist att behöva gå hem från vänner. Men man måste som du är vara konsekvent.

Vi är också inne in en som man så fint säger utvecklingsfas :-)

2012-06-17 20:57:15

Jag kan tänka mig att det är jobbigt... Dessvärre kan jag inte ge några direkta tips eftersom jag själv inte har erfarenhet av det. Lycka till.



Svar: Ja, att ta studenten var en härlig känsla. Jag var liksom färdig med gymnasietiden.



Kram

2012-06-18 20:38:01

Ja balsammetoden kan ju också vara värt att prova! Har aldrig vågat köra på endast balsam då mitt hår inte riktigt tycker om det, håret blir jättefett för mig. Mandeltvålen fungerade inte heller riktigt. Däremot älskar jag schampot (den från bodybazar) och nu även ägg/honungstvätt! Det har gått 4 dygn nu och håret visar fortfarande inga tecken på att bli fett! Tjohoo hehe ler

2012-06-19 21:24:53










Kom ihåg mig.



Trackback