Soppa

2012-11-09 - 20:53:00 Ätbart - mat


Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla denna soppa... Det är så sällan vi lagar soppa, nästan bara när någon är riktigt sjuk och då blir det den här, med viss variation. Den har gången blev den extra god så jag tänkte dela med mig!
 
Recept
 
kött
morötter
palsternacka
potatis
gullök
vatten
färsk ingefära
koriander
lagerblad
salt
peppar
grillkrydda
kalvfond
paprikapulver
ekologisk grönsaksbuljong
Maldon flingsalt vitlök och rosmarin
Maldon flingsalt grill
 
Börja med att skära köttet i lagom stora bitar och koka ihop med salt, peppar och 1-3 lagerbland, beroende på hur mycket kött det är. Hacka sedan löken i små bitar och skär morötter, palsternackor och potatis i bitar. Stek löken tills den blir mjuk och lägg därefter i grönsakerna. häll sedan på vatten, riv ner ingefäran och tillsätt kryddor och buljong efter smak. Lägg sedan över köttet för att koka färdigt tillsammans med det andra. 
 

Kommentarer

Nu när det är kyligt ute så finns det inget bättre än varm soppa:)

Svar: tack för alla fina kommentarer, blir alltid så glad när du kikar in! <3
kiwiberries

2012-11-09 21:23:40

Soppan ser jättehärlig ut. Och lite extra ingefära kan vara bra såhär i förkylningstider :)

Svar: ja precis, ingefära är så nyttigt att jag försöker att använda det ofta =)
kiwiberries

2012-11-11 00:18:25

ser jättegott ut, tror jag ska testa ikväll :)

Svar: ja gör det, det var riktigt gott!
kiwiberries

2012-11-16 12:25:23










Kom ihåg mig.



Trackback