Cake pops

2012-06-09 - 07:36:00 Ätbart - kakor och sött


Igår bakade vi cake pops! Det var mitt första försök och det var riktigt roligt men lite pilligt. Jag använde mig utav det enkla receptet där man bara mixar ballerina kladdkaka med lite philadelphia. Jag använde en stavmixer eftersom jag inte har något större och bättre och det gick riktigt bra faktiskt!

Recept

1 paket ballerina kladdkaka
25-50 g philadelphia
ca 150-200 g choklad
strössel / dekoration
klubbpinnar / grillpinnar / tandpetare

Mixa ballerina kladdkaka tills det blir en len smet, blanda sedan ner philadelphian (jag brukar använda mixern till det med). Rulla till små bollar och lägg in i frysen (eller kylen) tills de blivit hårda. Smält chokladen i vattenbad eller micro (effekt 350, värm 30 sek i taget) och när den är helt rinnande så blanda i några droppar olja utan smak (tex rapsolja). Stick sedan in pinnen en bra bit i cake popen så den inte ramlar av och doppa sedan hela bollen i chokladen, hjälp till med en sked för att den ska bli helt täckt om det behövs. Skaka / knacka av överflödig choklad och ställ i ett glas med socker eller cakepopställ. Strö på valfritt strössel på en gång då alla är färdiga. Låt de stelna i kylen en stund. Om man vill spritsa på dekoration så ställer man in de i kylen först och dekorerar de efter de stelnat. Det blir ca 12-18 stycken beroende på hur stora man gör de.

Trackback