Klassisk lasagne

2012-03-21 - 18:52:45 Ätbart - mat


Idag gjorde och barnen lasagne. Ja, vi gjorde den faktiskt tillsammans! Nena hjälpte mig röra i köttfärsen och Semlan hjälpte mig lägga i pastaplattorna när vi la allt i formen. Det känns så roligt att de båda två kan vara med och laga mat!


Recept

1 kg köttfärs
1 paket passerade tomater
4 vitlöksklyftor
1-2 msk tomatpuré
1 ekologisk vegetarisk buljongtärning
oregano
timjan
salt
peppar
1 l mjölk
1 dl mjöl
pastaplattor
parmesanost
 
Stek köttfärs och vitlöken, jag pressade inte mina utan tryckte på dem med en kniv så dem delades lite men fortfarande var hela. Salta och peppra och när köttfärsen fått färg lägg i tomatpuré och sedan passerade tomater, buljongtärningen, oregano och timjan. Låt koka en stund.
Blanda 1 dl mjöl med 1 dl mjölk och häll sedan på resten utav mjölken under omrörning och koka upp.
Varva köttfärs, pasta plattor och bechamelsås, avsluta med såsen och riv sedan över parmesanost, in i ungen i 20 minuter, 225 grader. Servera med sallad!



Kommentarer

Mummmms, det blir nog fredagsmiddagen, var länge sedan =D

2012-03-21 22:47:17










Kom ihåg mig.



Trackback