Scones

2012-06-01 - 11:40:30 Ätbart - frukost


I morse satt jag i vardagsrummet och magen gnällde. Funderade över frukost och kom på att vårt bröd faktiskt är slut. I samma ögonblick blev jag otroligt sugen på scones, någon som jag tidigare aldrig gjort själv, utan endast smakat en gång hos en vän. Jag försvann i alla fall snabbt ut i köket och slängde ihop några klassiska scones.

Recept

7-8 dl mjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör
3 dl mjölk

Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan i smöret tills det blir grynigt, häll sedan i mjölken och rör i ihop till en deg. Gör fyra  stora klumpar på en smord plåt, eller på en plåt med bakplåtspapper, skär ett kryss i mitten och in i ugnen ca 10 minuter, 250 grader.

Jag tycker te passar otroligt bra till scones men pålägg är jag lite dålig på... Vad gillar ni att ha på era scones?


Kommentarer

ååå scones ! Finns det någon godare frukost/kvällsmat !? :)



Sugrören är köpta på lagerhaus,se där finns massor av skoj till kalas och mycket annat med för den delen :)



KRAM

2012-06-01 12:29:08

Åh scones är så gott! :) jag brukar göra mina i muffinsformar (funkar ju med bullformar också) det blir liksom lite festligare så ;) sen bara måste jag ha någon god ost och sylt/marmelad på, inget annat som duger :)

Trevlig helg!

2012-06-01 17:00:16

Jordgubbsmarmelad är ett måste på scones:) eller hemmagjord björnbärsmarmelad..

2012-06-10 21:57:08










Kom ihåg mig.



Trackback