Lax med pesto och potatisgratäng

2012-02-05 - 12:26:18 Ätbart - mat


Den här maträtten är något som min äldsta dotter Semlan älskar, hon kan äta en hel lax bit trots att hon bara är 2 ½ år. Dessutom blev gurksalladen jag gjorde till en riktig hit för mina små.

Recept:

Tina upp lax och lägg i en ungsform och bre på basilika pesto. In i ungen ca 200-250 grader i ca 15 min.

Skala så många potatisar som du tror passar beroende på hur hur många ni är. Skär i skivor och hacka en gullök och lägg det i en gryta och pressa ner 1-2 vitlöks klyftor. Häll i grädde och lite mjölk, det ska nästan täcka potatisen, salta och peppra efter smak. Koka i ca 5 min och häll sedan över i en ungsform och lägg på riven parmesan ost. In i ungen ca 200-250 grader i ca 15 min.

Skär gurka och hacka lite rödlök, blanda i en skål med citronsaft, oliv olja och salt.


Kommentarer










Kom ihåg mig.



Trackback